Računalne prijevare

Prijevare u kojima napadači pomoću zlonamjernih poruka elektroničke pošte i zlonamjernih sadržaja pokušavaju doći do osobnih podataka žrtve ili joj žele nanijeti materijalnu štetu

Prijevara s računima

KOJI JE NAČIN IZVRŠENJA?

Prevarant pristupa tvrtki te se pretvara da je dobavljač, davatelj usluga, vjerovnik.
Može se koristiti kombinacija pristupa putem telefona, pisma, e-pošte itd.
 
Prevarant traži da se bankovni podaci o plaćanju, odnosno pojedinosti o bankovnom računu primatelja budućih računa promijene. Novi navedeni račun kontrolira prevarant.
 
ŠTO MOŽETE PODUZETI?

KAO PODUZEĆE/KOMPANIJA/TVRTKA
Osigurajte da su zaposlenici obaviješteni i svjesni ovih oblika prijevare te upućeni kako ih izbjeći.
Upozorite osoblje odgovorno za plaćanje računa da ih uvijek provjeravaju zbog mogućih nepravilnosti.
Uvedite postupak provjere autentičnosti zahtjeva za plaćanjem.
Pregledajte informacije objavljene na mrežnoj stranici tvrtke, posebno ugovore i dobavljače.
Osigurajte da vaši zaposlenici budu oprezni s dijeljenjem informacija o tvrtki na svojim društvenim mrežama.
 
KAO DJELATNIK/ZAPOSLENIK

Redovito provjeravajte sve zahtjeve koji izgledaju kao da dolaze od vaših vjerovnika, posebno ako traže promjenu bankovnih podataka za buduća plaćanja.
Za isplate iznad određenog praga, uspostavite postupak koji zahtijeva potvrdu ispravnosti bankovnog računa i primatelja (npr. organizirajte sastanak s tvrtkom).
Nemojte koristiti kontakte dobivene putem pisama, faxa, e-pošte koji traže izmjene. Sigurnije je koristiti one iz prethodne korespondencije.
Odredite osobe koje će biti jedinstvene kontaktne točke za komunikaciju s tvrtkama kojima redovito plaćate. Ograničite dijeljenje informacija o svom poslodavcu na društvenim mrežama.
Nakon što ste platili račun pošaljite e-poruku primatelju kako biste ga obavijestili o plaćanju.
Kao mjeru sigurnosti, navedite naziv banke i posljednje četiri znamenke računa na koji ste izvršili uplatu.
 
Direktorska prijevara

„Direktorska“ prijevara je oblik prijevare u kojoj zaposlenik koji ima ovlasti za obavljanje plaćanja bude prevaren da plati lažni račun ili izvrši neovlašteni prijenos s računa tvrtke.
 
Prevarant obično zove ili šalje poruke predstavljajući se kao direktor ili član uprave tvrtke.
 
Prevarant je dobro upoznat s organizacijom tvrtke.
 
Traži hitnost u izvršavanju plaćanja i koristi fraze poput „povjerljivost“, „tvrtka ima povjerenje u vas“ ili „trenutačno sam nedostupan“.
 
Često se zahtjevi odnose na međunarodna plaćanja prema bankama izvan Europe.
 
Zaposlenik prenosi sredstva na račun koji kontrolira prevarant.
 
Upute o tome kako postupiti mogu biti dane kasnije, putem treće osobe ili e-pošte.
 
Zaposlenika se traži da zaobiđe redovne postupke autorizacije.
 
Često tvrde da je riječ o osjetljivoj situaciji poput porezne kontrole ili preuzimanja i spajanja poduzeća.
 
KOJI SU ZNAKOVI?

Iznenadan poziv/poruka.
Nametanje pritiska i naglašavanje hitnosti.
Izravni kontakt od visokog dužnosnika u tvrtki s kojim obično niste u kontaktu.
Nesvakidašnji zahtjev koji se protivi internim postupcima.
Traži se potpuna povjerljivost.
Prijetnje, neuobičajene pohvale ili obećanja nagrade.

ŠTO VI MOŽETE NAPRAVITI?

KAO PODUZEĆE/KOMPANIJA/TVRTKA

Budite svjesni rizika i osigurajte da vaši zaposlenici budu informirani i upoznati s rizicima.
Potaknite zaposlenike da budu oprezni pri svim zahtjevima za plaćanje.
Redovito provodite interne procedure vezane uz plaćanja.
Uvedite postupak provjere autentičnosti zahtjeva za plaćanje putem e-pošte.
Usvojite pravila za prijavu prijevara.
Redovito pregledavajte informacije objavljene na internetskim stranicama vaše tvrtke, ograničite dijeljenje informacija i budite oprezni s društvenim mrežama.
Nadogradite i redovito ažurirajte tehničke sigurnosne mjere.
 
Investicijske prijevare

Najčešće prijevare u vezi s investicijama uključuju ponude za unosna ulaganja poput dionica, obveznica, kriptovaluta, plemenitih metala, stranih zemljišta ili alternativne energije.
 
KAKO PREPOZNATI UPOZORAVAJUĆE ZNAKOVE?

Primate učestale iznenadne pozive.
Obećavaju vam brzu i golemu dobit te vas uvjeravaju u sigurnost investicije.
Ponuda je dostupna samo na ograničeno vrijeme.
Uvjeravaju vas kako je ponuda dostupna samo vama i traže da je ne dijelite s drugima.
 
ŠTO MOŽETE PODUZETI?

Uvijek zatražite nepristrani financijski savjet prije nego što uložite novac.
Odbijte iznenadne pozive o mogućnostima ulaganja.
Budite sumnjičavi prema ponudama koje obećavaju veliku dobit, zajamčen povrat ili sigurna ulaganja.
Ako ste već bili žrtva prijevare, prevaranti će vjerojatno pokušati ciljati na vas ponovno ili prodati vaše podatke drugim prevarantima, stoga budite na oprezu.
Ako primijetite nešto sumnjivo, obratite se policiji.
 
Prijevare pri online kupnji

Posebna ponuda - kupi! SUPER POPUST 70%
 
Iako su online ponude često primamljive, važno je biti oprezan kako biste izbjegli prijevare.
 
KAKO SE ZAŠTITITI?
Koristite lokalne online trgovine kad god je to moguće — vjerojatnije je da ćete lakše riješiti moguće probleme. Uložite malo truda i istražite te provjerite recenzije prije nego što obavite kupnju.
Koristite svoje kartice za plaćanje — imat ćete veće šanse za povrat novca u slučaju prijevare.
Plaćajte samo putem sigurnih pružatelja usluga plaćanja — budite oprezni ako traže prijenos sredstava preko banke ili alternativnih načina plaćanja. Razmislite dvaput prije nego što pristanete!
Plaćajte samo kada ste povezani na sigurnu internetsku vezu - izbjegavajte korištenje besplatnih ili otvorenih javnih Wi-Fi mreža.
Plaćajte samo na sigurnom uređaju — redovito ažurirajte operativni sustav i sigurnosni softver. Pazite se oglasa koji nude nevjerojatne ponude ili čudotvorne proizvode — ako zvuče predobro da bi bili istiniti, vjerojatno i nisu!
Ako vam iskoči oglas koji tvrdi da ste osvojili nagradu, budite oprezni — moglo bi biti riječi o zlonamjernom softveru. Ako naručeni proizvod ne stigne, kontaktirajte prodavača. Ako ne dobijete odgovor, obratite se svojoj banci.
 
Uvijek prijavite svaku sumnju na pokušaj prijevare policiji, čak i ako niste postali žrtva.
Pametno kupujte i zaštitite se od online prijevara!
 
Romantična prijevara

Prevaranti ciljaju potencijalne žrtve na online stranicama za upoznavanje, ali koriste i društvene mreže i e-poštu kako bi uspostavili kontakt.
 
KAKO PREPOZNATI UPOZORAVAJUĆE ZNAKOVE?

Osoba koju ste nedavno upoznali online iskazuje snažne osjećaje prema vama i želi da uspostavite privatne razgovore.
 
Poruke koje primate od njih često su loše napisane i nejasne.
 
Njihov online profil ne odražava ono što vam govore.
 
Mogu vas tražiti da im pošaljete intimne fotografije ili videozapise o sebi.
 
Prvo pokušavaju zadobiti vaše povjerenje. Zatim traže novac, darove ili traže podatke o vašem bankovnom računu ili kreditnoj kartici.
 
Ako odbijete poslati novac, mogu vas pokušati ucjenjivati. Ako im ipak pošaljete novac, tražit će još više.
 
ŠTO MOŽETE PODUZETI?

Budite iznimno oprezni pri dijeljenju osobnih podataka na društvenim mrežama i stranicama za upoznavanje.
 
Uvijek budite svjesni rizika čak i na renomiranim platformama i stranicama.
 
Idite polako i postavljajte pitanja kako biste upoznali osobu.
 
Provjerite fotografiju i profil osobe kako biste vidjeli jesu li već korišteni na drugim mjestima.
 
Pazite na pravopisne i gramatičke pogreške te nedosljednosti u njihovim pričama. Također, budite sumnjičavi ako imaju izgovore da njihova kamera ne radi.
 
Ne dijelite nikakav kompromitirajući materijal koji bi mogao biti iskorišten za ucjenu.
 
Ako se dogovorite za osobni susret, obavijestite svoju obitelj i prijatelje o lokaciji.
 
Budite oprezni sa zahtjevima za novcem. Nikada ne šaljite novac, podatke o kartici, online računu ili kopije osobnih dokumenata.
 
Izbjegavajte bilo kakva plaćanja unaprijed.
 
ŠTO AKO STE POSTALI ŽRTVA?

Nemojte se osjećati krivima ili nelagodno!
 
Odmah prekinite svaki kontakt s prevarantom.
 
Ako je moguće, sačuvajte svu komunikaciju, uključujući chat poruke.
 
Prijavite slučaj policiji.
 
Prijavite internetsku stranicu na kojoj je prevarant prvi put stupio u kontakt s vama.
 
Ako ste podijelili podatke o svom računu, odmah se obratite banci.