Prevladavanje traume

Traumatski događaj ne možete zaboraviti, ali uz pomoć bližnjih ili stručnjaka možete naučiti živjeti s njim i ponovo preuzeti kontrolu nad svojim životom

Žrtvama kaznenog djela u pravilu je teško izraziti što osjećaju zbog straha da će ih osjećaji preplaviti i dovesti do potpunog gubitka kontrole.


Mjere samopomoći

No, potiskivanje osjećaja može uzrokovati trajne psihičke i fizičke poteškoće. Ako ste bili žrtva zločina nemojte zagovarati uvriježeni stav da sve treba što prije zaboraviti - takve događaje ne možete zaboraviti, ali možete naučiti uspješno živjeti s njima.

Što možete učiniti kako biste se osjećali bolje:
  • razgovarajte o svojim osjećajima i sjećanjima s prijateljima, obitelji i kolegama na poslu
  • uzmite dovoljno vremena za odmaranje
  • brinite o sebi, rekreirajte se
  • obavljajte uobičajene svakodnevne aktivnosti
  • otvoreno izrazite svoje potrebe ljudima koji vas okružuju - podrška drugih, osobito onih koji su imali slična iskustva, donosi olakšanje
  • pokušajte izdržati bol bez povećane količine cigareta ili alkohola - dugoročno, oni usporavaju oporavak
  • budite strpljivi sa sobom i odgodite važnije odluke - orijentirajte se na manje važne odluke kako biste postupno preuzeli kontrolu nad svojim životom.


Stručna pomoć

Ako se ne možete nositi sa silinom osjećaja koji s vremenom ne slabe, ako se noćne more i poremećaji sna nastave istom učestalošću, a vaši odnosi s drugima bitno poremete, dobro je potražiti stručnu pomoć.

Stručna osoba vam može pomoći u prevladavanju i drugih problema izazvanih traumom: kronične napetosti, zbunjenosti, stalne iscrpljenosti, osjećaja praznine, lošijeg funkcioniranja na poslu.
 

Potpora žrtvi

U slučaju da vaš prijatelj ili član obitelji bio žrtva zločina, možete pomoći na sljedeće načine:
  • slušajte ih i razgovarajte s njima, jer ćete tako umanjiti njihov osjećaj usamljenosti
  • razgovor počnite pitanjem "O čemu razmišljaš?", a ne "Kako si?" - lakše je govoriti o mislima nego o osjećajima
  • pokažite žrtvi da nije sama u onom što proživljava, da ste tu za nju, ali i dopustite da bude sama ako to želi
  • nemojte žrtvu poticati da ne misli na događaj i da sve zaboravi
  • ne shvaćajte osobno izljeve osjećaja
  • recite žrtvi da nije kriva i nemojte njihove misli o krivnji odbacivati riječima "To je glupost"
  • pomozite im u obavljanju svakodnevnih poslova i ohrabrujte ih u donošenju malih odluka
  • nemojte poticati misli o osveti, nego razgovor usmjerite na bespomoćnost i ljutnju koju žrtva osjeća.