- Posljednja izmjena: 05.06.2020.
Alternativni programi i vrtići
Odabir vrtića isključivo je odluka roditelja. Dijete možete upisati i u vrtić u kojem se provodi neki od alternativnih programa.
Montessori pedagogija
Maria Montessori (1870.-1952.) je bila prva žena liječnica u Italiji. Montessori pedagogija se zasniva na filozofiji razvoja djeteta prema kojoj pojedinac stječe praktična znanja u područjima života u kojima će sudjelovati kao odrasla osoba. Ona uvažava djetetovu potrebu za slobodom unutar granica, obuhvaća brižljivo pripremljenu okolinu i aktivnosti koje razvijaju dječje psiho-fizičke sposobnosti. Koncipirana je tako da u potpunosti iskoristi prednosti samomotivacije i jedinstvenu dječju sposobnost samorazvijanja i usavršavanja vlastitih sposobnosti. Dijete se uči samodisciplini te bitnim odrednicama demokracije otkrivanjem da poštovanje drugih osoba i njihovih prava znači osiguravanje poštovanja i tih istih prava za samoga sebe.U Republici Hrvatskoj djeluje pet dječjih vrtića koji ostvaruju programe rada s djecom predškolske dobi samo po načelima i pedagoškim pristupima Montessori pedagogije:
- Dječji vrtić "Montessori", Zagreb
- Montessori Dječji vrtić "Srčeko", Zagreb
- "Montessori Dječja kuća", Split
- Dječji vrtić "Mali cvijetak", Split
- Dječji vrtić "Sunčev sjaj – Nazaret", Đakovo.
Montessori programe provode 24 redovita dječja vrtića:
- Dječji vrtić "Vrbik", Zagreb (šest odgojnih skupina)
- Dječji vrtić "Vjeverica", Zagreb (tri odgojne skupine)
- Dječji vrtić "Jarun", Zagreb (dvije odgojne skupine)
- Dječji vrtić "Zvjezdice mira", Rijeka (tri odgojne skupine)
- Dječji vrtić "Bukovac", Zagreb (dvije odgojne skupine)
- Program predškole pri Osnovnoj Montessori školi Barunice Dédée Vranyczany, Zagreb (jedna odgojna skupina)
- Dječji vrtić "Jabuka", Zagreb (četiri odgojne skupine)
- Dječji vrtić "Sopot", Zagreb (četiri odgojne skupine)
- Dječji vrtić "Siget", Zagreb (jedna odgojna skupina)
- Dječji vrtić "Duga", Zagreb (tri odgojne skupine)
- Dječji vrtić "Maksimir", Zagreb (dvije odgojne skupine)
- Dječji vrtić "Botinec", Zagreb (jedna odgojna skupina)
- Dječji vrtić "Ciciban", Velika Gorica (jedna odgojna skupina)
- Dječji vrtić "Biokovsko zvonce", Makarska (jedna odgojna skupina)
- Dječji vrtić „Cvrčak“, Čakovec (jedna odgojna skupina)
- Dječji vrtić "Sv. Leopold Mandić", Požega (jedna odgojna skupina)
- Dječji vrtić "Požega", Požega (jedna odgojna skupina)
- Dječji vrtić "Ivane Brlić Mažuranić", Slavonski Brod (jedna odgojna skupina)
- Dječji vrtić “Cekin”, Slavonski Brod (četiri odgojne skupine)
- Dječji vrtić "Izvor", Samobor (jedna odgojna skupina)
- Dječji vrtić "Radost", Zagreb (jedna odgojna skupina)
- Dječji vrtić Milana Sachsa, Zagreb (tri odgojne skupine)
- Dječji vrtić Velika Gorica, Velika Gorica (dvije odgojne skupine)
- Dječji vrtić Tatjane Marinić, Zagreb (jedna odgojna skupina).
Waldorfska pedagogija
Waldorfska pedagogija je sustav odgoja i obrazovanja temeljen na antropozofskim načelima Rudolfa Steinera. U dnevnom, tjednom i godišnjem ritmu izmjenjuju se različite aktivnosti: igra, obroci i odmaranje, umjetničke i radne aktivnosti. Igračke, namještaj i didaktički materijali prirodnog su podrijetla, oblikovani i obojeni tako da pružaju blage i nijansirane poticaje za zdrav razvoj osjetila. Time se u najranijoj dobi "dubinski" njeguje razumijevanje za ekološko. Sve aktivnosti i sadržaji imaju za cilj kod djeteta razviti aktivnu, nenasilnu i stvaralačku igru, izniklu iz same djetetove nutrine. Takva igra u svijetu odraslih odgovara ozbiljnom i kreativnom radu, nastalom iz pune slobode čovjeka.Prema načelima pedagogije Rudolfa Steinera u Hrvatskoj djeluje pet waldorfskih dječjih vrtića i svih pet je u privatnom vlasništvu:
- Waldorfski Dječji vrtić "Mala Vila", Rijeka
- Waldorfski Dječji vrtić "Iskrica", Split
- Waldorfski Dječji vrtić "Mala Vila", Zagreb
- Waldorfski Dječji vrtić "Trnoružica", Vinkovci
- Waldorfski Dječji vrtić "Neven", Samobor.
U dječjem vrtiću "Poletarac" u Zagrebu, dječjem vrtiću "Pikulica" u Zagrebu i dječjem vrtiću "Čakovec" u Čakovcu po jedna odgojno-obrazovna skupina radi po načelima waldorfske pedagogije.
Agazzi pedagogija
Ova metoda nastala je kao rezultat proučavanja i odgojnog rada sestara Rose i Caroline Agazzi i njihova učitelja Pietra Pasqualija te iz društveno-kulturološkog konteksta u kojemu su djelovali krajem 19. stoljeća. Osnovna karakteristika Agazzi pedagogije je da je dijete u središtu i da je vrtić organizacija dječjih aktivnosti. Glavna vrijednost Agazzi psihologije sastoji se u izgradnji odnosa između djeteta i odgojitelja na poseban način: odnos se rađa od prvog susreta s djetetom koje živi s drugima, igra se, radi, govori i samo djeluje.U Križevcima djeluje Dječji vrtić "Zraka sunca" u kojem se ostvaruje pedagogija zajedništva sestara Agazzi koje je utemeljila Kiara Lubich.
Dodatne informacije:
Pravilnik o sadržaju i trajanju programa predškoleMinistarstvo znanosti i obrazovanja - Popis dječjih vrtića u Republici Hrvatskoj