Predškolsko, osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje na jeziku i pismu nacionalnih manjina
Odgoj i obrazovanje na jeziku i pismu nacionalnih manjina sastavni je dio cjelokupnog sustava odgoja i obrazovanja te se temeljni dokumenti obrazovne politike odnose i na ovaj segment obrazovnoga sustava
Pripadnici nacionalnih manjina pravo na odgoj i obrazovanje na svome jeziku i pismu ostvaruju u skladu s Ustavom Republike Hrvatske, Ustavnim zakonom o pravima nacionalnih manjina, Zakonom o odgoju i obrazovanju na jeziku i pismu nacionalnih manjina te Državnim pedagoškim standardom predškolskog odgoja i naobrazbe, Državnim pedagoškim standardom osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja i Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja.Prema Europskoj povelji o regionalnim ili manjinskim jezicima, odnosno Odluci o ratifikaciji Zakona o potvrđivanju Europske povelje o regionalnim ili manjinskim jezicima, jezici na kojima se u Republici Hrvatskoj izvodi nastava za učenike pripadnike nacionalnih manjina mogu se svrstati u dvije grupe: na tzv. teritorijalne ili manjinske jezike (češki, mađarski, rusinski, slovački, srpski, talijanski i ukrajinski) i neteritorijalne jezike (albanski, hebrejski, makedonski, njemački, poljski, romski, ruski i slovenski).
Modeli i oblici obrazovanja na jeziku i pismu nacionalnih manjina
Pripadnici nacionalnih manjina sami predlažu i odabiru model obrazovanja u skladu s postojećim zakonima i svojim mogućnostima za realizaciju programa, a imaju mogućnost obrazovati se na materinskome jeziku na svim stupnjevima obrazovanja, od predškolskog do visokoškolskog.
Svi modeli i oblici obrazovanja u redovitom su odgojno-obrazovnome sustavu Republike Hrvatske.Materijalne uvjete i prostor za rad školskih ustanova i za izvođenje nastave osigurava osnivač.
Odgoj i naobrazba u predškolskim ustanovama
Programi predškolskoga odgoja i naobrazbe mogu biti na jeziku i pismu nacionalne manjine i dvojezični, a provode se u odgojno-obrazovnim skupinama određene nacionalne manjine i u predškolskim ustanovama osnovanima za djecu pripadnike nacionalnih manjina.Dvojezični programi su programi koji se za djecu pripadnike nacionalnih manjina realiziraju na hrvatskome jeziku i materinskome jeziku nacionalne manjine u ravnomjernoj zastupljenosti.
Dio programa predškolskoga odgoja na jeziku i pismu nacionalne manjine obvezno se izvodi i na hrvatskome jeziku u trajanju od najmanje 10 sati tjedno po odgojno-obrazovnoj skupini. Predškolske ustanove za djecu pripadnike nacionalnih manjina osnivaju se pod uvjetima utvrđenim Zakonom o predškolskom odgoju i naobrazbi i Zakonom o odgoju i obrazovanju na jeziku i pismu nacionalnih manjina.
Predškolske ustanove za djecu pripadnike nacionalnih manjina osnivaju se pod uvjetima utvrđenim Zakonom o predškolskom odgoju i naobrazbi (Narodne novine, broj 10/97, 107/07, 94/13) i Zakonom o odgoju i obrazovanju na jeziku i pismu nacionalnih manjina.
Odgoj i obrazovanje u osnovnim i srednjim školama
Učenici pripadnici nacionalnih manjina svoje ustavno pravo na odgoj i obrazovanje ostvaruju trima osnovnim modelima i posebnim oblicima obrazovanja u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj.MODEL A – cjelokupna nastava izvodi se na jeziku i pismu nacionalne manjine uz obvezno učenje hrvatskoga jezika u istom broju sati u kojem se uči jezik manjine. Ovaj model nastave provodi u se posebnim školskim ustanovama u kojima je cjelokupna nastava na jeziku pripadnika nacionalne manjine ili u posebnim odjelima u ustanovama s nastavom na hrvatskome jeziku.
MODEL B – dvojezična nastava - nastava prirodoslovne skupine predmeta izvodi se na hrvatskome jeziku, a društvene skupine predmeta na jeziku pripadnika nacionalne manjine. Ovaj model ostvaruje se u posebnim odjelima u školskoj ustanovi s nastavom na hrvatskome jeziku.
MODEL C – nastava manjinskoga jezika i kulture - uz redovitu nastavu na hrvatskome jeziku, na manjinskome jeziku izvodi se nastava jezika i kulture nacionalne manjine u trajanju od dva do pet školskih sati tjedno, a obuhvaća učenje jezika i književnosti nacionalne manjine, geografije, povijesti, glazbene i likovne kulture/umjetnosti.
Nastava po Modelu C u osnovnim školama za učenike pripadnike nacionalnih manjina organizira se za razrednu i predmetnu nastavu u posebnim odgojno-obrazovnim skupinama.
Popis škola s nastavom na jeziku i pismu nacionalnih manjina